Jaloers op zuslief…

Het was weer eens zover…

Rivaliteit! Moeders met twee of meer kindjes zullen dit vast herkennen in meer of mindere mate op deze of andere manieren.

Zoals jullie wel weten hebben wij twee dochters. Nahia is in september 4 geworden en Lymée wordt in januari 6. Er zit natuurlijk niet heel veel leeftijdsverschil tussen die twee en ze zijn op sommige vlakken ook behoorlijk aan elkaar gewaagd, maar soms is het als ‘zusje van’ een oudere zus best lastig…

Bijvoorbeeld als je zus iets kan waar jij nog even op moet oefenen.

Zo kwam Lymée gisteren met onderstaand briefje bij me.

‘Mama, Nahia heeft alles doorgekrast. Nu voel ik mij heel verdrietig, want ik heb zo geconcentreerd gewerkt en mijn best gedaan op deze boete voor papa.’

*Ze had een boete voor papa geschreven. Hij mocht geen poep meer zeggen. ????‍♀️????*

‘Dat snap ik. Wat is er gebeurd dan?’

… en mits dat ik dat vroeg hoorde ik papa al met stemverheffing tegen Nahia praten dat ze dit echt niet mocht doen, dat hij boos was en dat dit niet leuk was voor Lymée!

Lymée vertelde mij ondertussen dat Nahia het briefje had gezien, had gevraagd wat erop stond, een potlood had gepakt en alles boos had doorgekrast.

Oke. Hoe gaan we dit doen, dacht ik even nadat ik Lymée getroost had. Wat is hier aan de hand?

Op het moment dat ik naar Nahia liep kreeg ik zo *flits* de woorden ‘ze wil dit ook graag kunnen’ binnen. Ze was een beetje jaloers en daardoor boos dat haar zus wel echte woorden kan schrijven en zij nog niet, terwijl zij er ook elke dag druk mee is om nieuwe letters te leren uit zichzelf. Onlangs was ze nog zo trots als een pauw dat ze haar eigen naam kon schrijven en dat vond ze ook wel handig voor haar tekeningen op school.

Ze zag me en begon meteen te huilen en zei ‘Papa had een hele boze stem tegen mij.’

‘Ik zie dat je heel verdrietig en geschrokken bent. Weet je ook hoe het komt dat papa dat had?’

‘Nee, maar ik vind het niet leuk.’

‘Dat snap ik. Kan het zijn dat het komt doordat er net iets gebeurd is tussen jou en Lymée?’

‘Ja. Nee. Weet ik niet.’

‘Jij bent ook heel verdrietig en ik zie ook een beetje een boos gezichtje. Kun je mij eens vertellen wat er is gebeurd?’

‘Lymée heeft een boete geschreven en ik heb de boete doorgekrast.’

‘Fijn dat je zo eerlijk bent meisje. Hoe denk je dat dat voor Lymée is als haar werkje doorgekrast wordt?’

‘Niet leuk.’

‘Nee, hoe komt het dat je het dan toch gedaan hebt?’

‘Nou, gewoon. Weet ik niet. Ik ben boos.’

‘Oh, ik zie hier ook een briefje met lettertjes van jou liggen. Kan het zijn dat je zo boos bent omdat jij ook graag woordjes wilt schrijven.’

… en daar begon ze opnieuw te huilen en te snikken.

‘Ja, boehoehoe…., ik kan dat nog helemaal niet. Lymée wel en dat vind ik niet leuk! Dat is niet eerlijk!’

‘Aaah, dus eigenlijk voel je je een beetje jaloers. Zo noem je dat. Dan kun je een beetje boos doen en dingetjes doen die eigenlijk niet fijn zijn voor die ander.’

Opeens kwam iedereen tot inzicht en papa zei sorry, want zo had hij er ook nog niet naar gekeken. Feit bleef natuurlijk wel dat wat ze had gedaan echt niet leuk is voor een ander en dat het ook niet nodig is om dat te doen als jij je niet fijn voelt. We gingen verder in gesprek over wat ze een eventuele volgende keer zou kunnen doen, in plaats van wat ze nu had gedaan, als ze dit gevoel weer zou krijgen.

Zoals dat bij kinderen gaat hadden ze later natuurlijk weer de grootste schik samen. Al was het in bed toen ze eigenlijk moesten slapen, maar het is toch fijn dat ze zo de dag samen hebben kunnen afsluiten. En vanochtend zaten ze samen aan tafel lettertjes te schrijven en tekeningen te maken.

Voor een ieder, en dus ook voor kinderen, is het heel steunend als er iemand is die echt naar je luistert. Die voelt wat het verhaal achter het signaal is of er in ieder geval voor openstaat om te luisteren naar de ware gevoelens en behoeften van een kind.

Het is belangrijk om kinderen die ruimte te geven en met een open hart het gesprek met je kind in te gaan. Dit kun je doen door:

???? te benoemen wat je ziet dat er gebeurd
???? woorden te geven aan het gevoel dat je kind heeft
???? in gesprek te gaan over de werkelijke behoefte of het verlangen achter het gedrag
???? je kind te helpen bij het bedenken van andere manieren om gevoelens te uiten

Het gevoel mag er zijn!, maar gedrag wat hieruit voort kan komen daar mag jij je grens in trekken.

De boodschap van mij naar jou die hier achter zit is:

CONNECT BEFORE YOU CORRECT

Vaak vliegen we namelijk vanuit ons ego meteen met een blinde reactie op de ‘dader’ af, maar veelal is die ‘dader’ net zo goed het ‘slachtoffer’ (om maar even in termen te spreken die iedereen begrijpt).

Door je hart te openen voor ieders verhaal voelt iedereen zich gehoord en kan je het kind dat het lastig vindt om met bepaalde gevoelens om te gaan beter begeleiden.

… en dat is voor een ieder veel fijner! ❤️

✨✨✨

Ben jij wel toe aan een meer ontspanning houding in de opvoeding? Zorg er dan voor dat je je BEWUST wordt van wat er gaande is bij jou en je kinderen. Vraag gerust een GRATIS videocall met mij aan om te kijken wat ik voor jullie kan betekenen.

Of kijk eens of Mom’s Daily Miracles, mijn 7 daagse BewustZijnsBoost, binnenkort weer gaat draaien. Daar zullen heel wat kwartjes vallen en worden er heel wat inzichten verkregen. Je krijgr dagelijks een inspirerende podcast, verhelderende oefeningen en coaching van mij in een besloten Facebookgroep waardoor jij:

– met een open blik en hart naar situaties gaat kijken
– meer vertrouwen in jezelf en je kind krijgt
– gaat accepteren wie jij bent en wat jij voelt
– ervaart dat je daadwerkelijk kan kiezen hoe jij reageert
– ontspanning in het moederschap voelt

… en nog zoveel meer! Jij haalt eruit waar jij op dat moment behoefte aan hebt. In slechts 7 dagen! Mits je er echt voor gaat. Dat heeft de vorige groep wel bewezen.

Meer weten of aanmelden?
https://preview.mailerlite.com/w1x7l9

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.